Posty
PTE partnerem Roku Edukacji Ekonomicznej
środa, 21 lutego 2024
PTE jest jednym z inicjatorów Roku Edukacji Ekonomicznej (REE) 2024 - wspólnie z: Warszawskim Instytutem Bankowości (koordynator), Związkiem Harcerstwa Polskiego, Fundacją GPW oraz Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Ustanowienie – decyzją Senatu RP – roku 2024 Rokiem Edukacji Ekonomicznej stanowi formę docenienia poczynionych na przestrzeni ostatnich 100 lat wysiłków tysięcy osób i instytucji zaangażowanych w popularyzowanie i przekazywanie tej jakże ważnej wiedzy, a także wyraźnym wsparciem dla inicjatyw podejmowanych obecnie zarówno przez instytucje publiczne, jak i podmioty sektora organizacji pozarządowych.
W jednym z wywiadów prof. dr hab. Marian Gorynia, prezes PTE podkreślił, że:
-
Punktem wyjścia w dostarczaniu szeroko rozumianej wiedzy finansowo-ekonomicznej powinna być dobra wiarygodna diagnoza. W Roku Edukacji Ekonomicznej (REE) prace w tym zakresie będą szeroko kontynuowane. W planie REE jest naprawdę wiele konkretów i do tego sensownie artykułujących zapotrzebowania niektórych grup społecznych, dla których wiedza ekonomiczna ma znaczenie szczególne. Te grupy fokusowe stanowią dzieci i młodzież, ludzie starsi, a także przedstawiciele mediów i świata dziennikarskiego. Uwagę zwraca szeroki front organizacji zaangażowanych formalnie i merytorycznie w REE. Jednocześnie nie można tracić z pola widzenia innych licznych organizacji, które już są lub mogą być krzewicielami wiedzy ekonomicznej. Chodzi więc o inkluzję i współpracę także z innymi organizacjami formalnie pozostającymi poza inicjatywą REE.
-
Niezwykle ważną kwestią jest powszechność edukacji ekonomicznej – dlatego w REE tak wielką rolę przypisano dzieciom i młodzieży. Nie mogąc powiedzieć o wszystkim muszę punktowo rozkładać akcenty. W REE chodzi więc także o przekonanie społeczeństwa do pożytków płynących z posiadania wiedzy ekonomicznej – głównym pożytkiem jest bowiem to, że dzięki wiedzy ekonomicznej można po prostu lepiej żyć mając do dyspozycji pewien ograniczony siłą rzeczy portfel zasobów finansowych. Z jednej strony mamy więc na uwadze zarażenie ludzi swego rodzaju bakcylem wiedzy ekonomicznej i doprowadzenie do sytuacji, kiedy jest ona postrzegana jako dobro niezbędne, a z drugiej strony o wyzwolenie pewnego automatyzmu w jej zdobywaniu w dużym udziałem permanentnego samokształcenia, które w mojej ocenie zdaje się pełnić rolę zupełnie zasadniczą. Jako Polskie Towarzystwo Ekonomiczne stawiamy w REE do dyspozycji nasze najcenniejsze zasoby – tysiące ekonomistów członków PTE działających w 22 oddziałach w całej Polsce. Chcemy w szczególności umacniać i rozwijać rolę naszego produktu flagowego, jakim jest Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej, kierowana corocznie do kilku tysięcy uczniów szkół średnich.