Powrót do strony głównej

Posty

Edukacja ekonomiczna w polskich szkołach - wyniki badań

środa, 29 stycznia 2025

W ramach Roku Edukacji Ekonomicznej 2024 opublikowane zostały dwa istotne raporty dotyczące stanu edukacji ekonomicznej w polskich szkołach, przygotowane we współpracy z członkami Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego. Oba dokumenty dostarczają cennych informacji na temat wyzwań i możliwości związanych z nauczaniem ekonomii oraz jej roli w przygotowaniu młodzieży do funkcjonowania w dynamicznie zmieniającym się świecie. Badania zostały zrealizowane w ramach Roku Edukacji Ekonomicznej 2024 (REE 2024), ustanowionego uchwałą Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Wybór roku 2024 nie był przypadkowy – na ten rok przypadły obchody pięciu znaczących rocznic w historii gospodarczej Polski: 100-lecia reform gospodarczych Władysława Grabskiego, 100-lecia wprowadzenia polskiego złotego, 100-lecia założenia Banku Polskiego, 100-lecia utworzenia Banku Gospodarstwa Krajowego oraz 100-lecia wydania powieści Janusza Korczaka pt. „Bankructwo Małe- go Dżeka” – jednej z pierwszych książek edukacyjnych wprowadzających uczniów w podstawy wiedzy ekonomicznej. Inicjatywa ta zapoczątkowała umacnianie edukacji ekonomicznej w polskim systemie edukacji i życiu publicznym.

Inicjatorami i jednocześnie członkami Komitetu Organizacyjnego REE2024 były: Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Związek Harcerstwa Polskiego, Fundacja GPW i Czepczyński Family Foundation.

Raport 1: Edukacja ekonomiczna z perspektywy nauczycieli różnych przedmiotów

Pierwszy raport, opracowany przez zespół naukowców pod kierownictwem Marii Urbaniec, Tomasza Rachwała, Katarzyny Sekścińskiej i innych, skupia się na analizie poziomu edukacji ekonomicznej w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Badanie objęło nauczycieli różnych przedmiotów (z wyłączeniem nauczycieli biznesu i zarządzania), by ocenić, w jakim stopniu treści ekonomiczne mogą być włączane do nauczania innych przedmiotów.

Główne wnioski raportu wskazują na:

  • rosnące znaczenie edukacji ekonomicznej w kształtowaniu kompetencji młodego pokolenia
  • potrzebę integracji treści ekonomicznych w programach nauczania różnych przedmiotów
  • brak odpowiednich materiałów dydaktycznych i potrzeby wsparcia nauczycieli w tym zakresie.

Raport stanowi istotny głos w dyskusji na temat konieczności modernizacji nauczania i dostosowania go do wyzwań współczesnej gospodarki. Podkreśla również rolę Krajowej Strategii Edukacji Finansowej przyjętej przez Radę Ministrów w czerwcu 2024 roku, która wyznacza kierunki rozwoju edukacji ekonomicznej w Polsce.

Raport 2: Edukacja ekonomiczna z perspektywy nauczycieli biznesu i zarządzania

Drugi raport, przygotowany przez Tomasza Rachwała, Katarzynę Sekścińską, Marię Urbaniec i współautorów, koncentruje się na perspektywie nauczycieli przedmiotu "Biznes i Zarządzanie" (BIZ), który od września 2023 roku zastąpił podstawy przedsiębiorczości. Wprowadzenie nowego przedmiotu to jedna z najważniejszych zmian w programie nauczania ostatnich lat, umożliwiająca uczniom zdawanie go na maturze oraz pogłębione kształtowanie umiejętności ekonomicznych.

Wnioski raportu wskazują na:

  • pozytywne przyjęcie nowego przedmiotu przez nauczycieli, choć zwrócono uwagę na początkowe trudności organizacyjne
  • wzrost znaczenia myślenia ekonomicznego oraz praktycznych umiejętności zarządzania w nauczaniu
  • potrzebę dalszego wsparcia nauczycieli poprzez szkolenia oraz lepsze materiały dydaktyczne.

Nowy program "Biznes i Zarządzanie" umożliwia bardziej kompleksowe podejście do nauczania ekonomii, podkreślając znaczenie umiejętności praktycznych, takich jak zarządzanie zespołem, podejmowanie decyzji czy realizacja projektów biznesowych.

Znaczenie raportów dla przyszłości edukacji ekonomicznej

Oba raporty pokazują, że edukacja ekonomiczna w Polsce jest w kluczowym momencie zmian. Z jednej strony podkreślono potrzebę jej silniejszej integracji z programem nauczania różnych przedmiotów, z drugiej wskazano na istotną rolę nowego przedmiotu "Biznes i Zarządzanie". Badania stanowią cenne źródło wiedzy dla nauczycieli, decydentów oraz organizacji pozarządowych, które mają wpływ na kształtowanie edukacji w Polsce.

Publikacja tych raportów stanowi ważny krok w kierunku lepszego zrozumienia wyzwań i potrzeb współczesnej edukacji ekonomicznej, co pozwoli na skuteczniejsze jej wdrażanie i rozwój w przyszłości.

Zachęcamy do zapoznania się z pełnymi wersjami raportów oraz do śledzenia dalszych inicjatyw w ramach Roku Edukacji Ekonomicznej 2024: Kliknij tutaj.